Fra Islams første år i Østen dyrkede man de filosofiske og logiske videnskaber i et klima af stor religiøs og intellektuel tolerance. I al-Andalus begyndte man at oversætte de græske filosoffer, først og fremmest Aristóteles, til arabisk, og der opstod stor interesse for disse græske, filosofiske værker. Dette var imidlertid ikke velset hos de strenge, religiøse myndigheder. Med mellemrum forbød man studierne og brændte bl.a. værker af Ibn Hazm, orientaleren al-Gazali og Averroes. Filosofferne fastholdt imidlertid, at intellektet og sandheden ikke på nogen måde var i modsætning til åbenbaringen, og at de blot brugte det bedst egnede instrument for at nå sandheden: ”Filosofien er ven og søster til religionen. Den modsiger ikke åbenbaringen, men bekræfter den tværtimod”, forsikrede Averroes.



I modsætning til denne rationelle strømning eksisterede der i al-Andalus også en række religiøse, sufistiske sværmere som f.eks. Ibn al-Arif (1088 – 1141) og Ibn Arabi fra Murcia (1165 –1240), som fasthold den profetiske tradition, som forkynder: ”Kend dig selv, og du vil kende Herren”, men ikke ud fra et rationelt eller intellektuelt synspunkt, men udelukkende intuitivt og religiøst.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar